Objavljeno: nedelja, 5. januar 2014.

KANCELARIJA ZA BRZE ODGOVORE

[dropcap color=“#DD3333″ type=“square“]g[/dropcap]rađanin: Branko Stefanović

branko22Izborna kampanja 2012. godine iznedrila je jednu ekstravagantnu IDEJU u političkoj platformi koju je predstavila  građanima jedna politička stranka na srpskoj političkoj sceni. Kancelarija za brze odgovore. Ekvivalent na engleskom – One Stop Shop, ili One Stop Agency.

To nije softver, ili puki različit raspored šaltera u prostorijama gradske uprave u odnosu na postojeći. To je nova politička primenjena filozofija u neoriginalnom obliku, jer je taj koncept zaživeo  u mnogim evropskim i svetskim metropolama. Klasika su Britanija i Nemačka.

Cilj je giljotina propisa, povinovanje javne administracije željama i potrebama građanstva od kojih se primaju platice. To nije svakako ni aktuelni Kol centar ili Centar za izdavanje građevinskih dozvola u okviru gradske Uprave za planiranje i izgradnju. Ali ta dva centra bi bila svakako upgrade-ovana i implementirana u jednu širu priču.

OneStopShopPisani predlog projekta One Stop Shop sam nakon četvoromesečnog aktivnog rada izradio i u zavisnosti od finansijske konstrukcije i realnih mogućnosti, predvideo varijantu sa tri moguće opcije. Finansiranje ove vrste projekata je jedan, pored vremena za realizaciju  koje bi u najboljem slučaju iznosilo od 18 do 24 meseca, od najbitnijih delova.

Svi znamo da Grad Niš nije u zavidnoj situaciji kada su javni prihodi i rashodi u pitanju, tako da je mogućnost totalnog finansiranja projekta iz sopstvenih sredstva Grada jednaka nuli i zbilja predstavlja jednu objektivnu otežavajuću okolnost.

To znači izvore finansiranja  treba tražiti na drugoj strani, ali uz nužnu podršku gradskih struktura i lokalnih partnera iz nevladinog sektora.

Umalo da zaboravim ljude. Šta sa njima? Postoje u Nišu mladi i sredovečni, a sposobni, kvalitetni, odgovorni. To su ljudi koji bi mogli da izguraju celu baladu na mišiće do kraja. Nažalost postoje ljudi, koji odlučuju u ovom gradu, koji niti su svesni, niti sposobni da shvate sve benefite ovog projekta. Na stranu politički motivi, politička opredeljenja, nego koliko puta smo svi mi zajedno bili zatečeni kada nas zabole noge u nekoj od gradskih uprava zbog čekanja u redovima oblika zmije, kada pobesnimo zato što smo čitav sat čekali da bi nam neko rekao da je dokumentacija koju smo poneli sa sobom u nadi da ćemo njenom predajom ostvariti neko zagarantovano pravo (ftjp).

Ili koliko puta se desilo da smo svedoci da naši sapatnici iz redova padnu od besomučnog čekanja, stajanja, naprezanja, mlaćenja po redu  tamo amo u nesvest…  Šta još ako imamo sreće pa smo zaposleni, pa deo svog dragocenog odmora iskoristimo za vađenje papira??? Ili ako potrošimo čitavu večnost na mlaćenje prazne slame sa čuvenom šalterskom službenicom Micom ubicom.

Zahvalio bih se Ivanu, jednom sjajnom liku zaposlenom u RRA Jug(Regionalna razvojna agencija Jug) jer je imao dovoljno strpljenja, nerava i želje. Pomogao mi je da ‘’pohvatam’’ sve slabe strane i prepreke, da izradim concept note lokalne inicijative, u krajnjem da definišem mnoge stvari i kao rezultat posle mukotrpnog rada imam spremljen gotov PREDLOG PROJEKTA.

Na koji način? Anketama i raznim analizama uočili smo slabosti kojih ima pregršt i koje se odnose, između ostalog i na rad Kol centra i Centra za izdavanje građevinskih dozvola. Prepoznali smo i dobre strane koje bi trebalo zadržatI i iskoristiti, naravno.
Jedan od problema, definitivno najuočljiviji, je odsustvo političke volje niških političara. Kako to objasniti, ni sam nisam više siguran, ali jasno je ko’ dan da su ti ljudi na to moje stremljenje gledali sa neverovatnom skepsom, možda plašeći se gubitka pozicija ili ne znam ni ja čega više. Nije bilo razlike da li su iz opozicije ili pozicije.

perisicJEDINA OSOBA, ALI BUKVALNO JEDINA, KOJA JE NA ISTAKNUTOJ POZICIJI, KOJA ME JE U TIM NAPORIMA PODRŽAVALA SVE VREME JE GRADONAČELNIK NIŠA.

Neke kolege na ovom portalu siguran sam da ne dele moje pozitivno mišljenje o prvom čoveku Niša, ali i to je neka vrsta prednosti koju GrađaNin forsira. Nema jednoumlja, nego treba čuti sve strane i sučeliti mišljenja.

Šta se dobija kao rezultat? Usklađeni propisi, sa direktivama EU, propisi između sebe na lokalnom nivou i usklađenost lokalnih sa republičkim propisima. Dobijamo i optimalan broj zaposlenih u lokalnoj administraciji, multidisciplinarnog odgovornog službenika, koji kada se za to ukaže potreba ima da leti po terenu, fleksibilno radno vreme u zavisnosti od obima posla, rotiranje zaposlenih, jako HR odeljenje ili centar koji bi vodio brigu o zaposlenima sa praktičnim sistemom za ocenu učinaka i preventivnim delovanjem na zaposlene i njihovu odgovornost, razvijen informativni portal sa jakom softverskom podrškom, efikasnu, efektivnu i merljivu administraciju.

Dobijamo i fizičke lokacije za pružanje unificirane usluge širom Niša u skladu sa zahtevima korisnika uz jednu glavnu, odnosno centralnu prostoriju koja je srž cele priče i koja bi se nalazila na prometnom mestu, sa novom postavkom šaltera i funkcionalnim odeljenjima. Izdvojeno pružanje usluga bi moglo  da bude organizovano i po mesnim kancelarijama, uz malo kreativnosti i napora da se to adaptira, preuredi i totalno podredi poreskim obveznicima. Dobijamo manje redova koji bi pravili korisnici/građani Niša, i dobijamo čekaonice, gde će korisinici biti ispoštovani, gde neće stajati, već čekati na red zavaljeni u stolicu, a u pojedinim situacijama sve to može rezultirati  odsustvom razloga da se čak građani uopšte fizički pojavljuju u Kancelariji zahvaljujući modernim sredstvima komunikacije. Krajnji rezultat/cilj je zadovoljstvo građana i lokalna administracija o kojoj su sanjali, koja će im uštedeti tako bitno vreme, koje su do sada traćili na bespotrebnu papirologiju i mačevanje sa ćatama. Slučajevi tipa da neko šibne podnesak gradonačelniku zbog mobinga na poslu u privatnoj firmi, a da taj podnesak posle putuje od jedne do druge uprave ili službe, i tako mesecima, da bi GrađaNin bio udostojen  konačnog odgovora :,, NISMO NADLEŽNI“, biće stvar prošlosti.
Na praktičnom primeru, pokušaću pisanim rečima da demonstriram :  neka ulica u Nišu, sa rupama koje momentalno mogu da pričine štetu na amortizerima nekog motornog  vozila u prolazu, ili na pneumatiku za koju bi definitivno odgovarao Grad Niš ukoliko se ista dogodi, dakle, rupa koja definitivno ugrožava bezbednost u saobraćaju, pa stanovnik/GrađaNin  tog dela  Niša dođe na lice mesta i ufotka rupu svojim smartom, pošalje u sistem, koji generiše zahtev i odašilje nadležnim upravama ili JP koja su sva sistemski umrežena,u cilju da se taj stanovnik promtno obavesti , o tome ko je nadležan, u kom roku može da očekuje odgovor i informaciju o mogućnostima da se preduzmu odgovarajuće mere. Preduzeće kome je povereno održavanje ulica dolazi na lice mesta i počinje saniranje ulice. A šta ako stanovnici tog dela Niša nemaju smart, ili internet, ili nisu IT pismeni? Odlaze do obližnje filijale kancelarije obaveštavaju dežurnog službenika, on vrši prijem zahteva, ubacuje u sistem, postavlja okvirne rokove za postupanje. Preduzeće za održavanje ulica dolazi i sanira rupu. Međutim, tada stanovnici koji nemaju pametni telefon ili ne koriste internet nisu u istoj ravni sa ovima koji osećaju sve blagodeti novih tehnologija, šta onda? Službenik beleži razlog ličnog dolaska, stavlja korisnika na listu za osnovnu obuku za korišćenje interneta koju u potpunosti pokriva jedinica lokalne samouprave. Na korisniku je da li će ili ne da bude van svih dešavanja. Ukoliko je problem nedostatak sredstava za kupovinu PC-ja, tableta, notebook-a, jedno od mogućih rešenja je posao.

Dođe strani investitor, pa kaže službeniku kancelarije i to u delu koji je označen kao specijalizovani šalter(zbog kompleksnijih zadataka)-,, želim da gradim na toj i toj lokaciji fabrički objekat koji bi zaposlio nekoliko desetina ili stotina ljudi“ i ostavlja mu kontakt podatke. U najkraćem roku dobija odgovor. Na toj i toj lokaciji – nemoguće je vršiti izgradnju objekta, ali za potrebe vaše investicije možemo vam ponuditi alternativnu lokaciju. Ili dobija odgovor, možete graditi tu vrstu objekta, za šta vam je od dokumentacije potrebno to i to, a koju možete povaditi na tom mestu, za to će vam biti potrebne saglasnosti od te uprave, i za te usluge ćete morati platiti toliko. Trebaće vam idejni i glavni projekat za priložiti, broj dana za dobijanje informacije o lokaciji iznosi toliko, nakon toga ćete pribaviti lokacijsku dozvolu za šta vam je potrebno to, to i to, posle toga građevinsku dozvolu na koju ćete čekati toliko i na kraju dobićete upotrebnu dozvolu i možete da krenete sa poslom i sa zapošljavanjem, pa možda i našeg budućeg IT GrađaNina.

Pojavi se NVO sa željom da organizuje koncert u najstrožem centru Niša.  Reakcija Kancelarije je sledeća – “Potrebno je da se obratite na tu adresu, prijavite manifestaciju na toj adresi, podnesete zahtev za zauzeće javne površine na toj adresi, obavestite vatrogasce, hitnu, saobraćajnu i zamolite da izađu u susret tokom trajanja manifestacije, a to će vas koštati tačno utvrđeni iznos.“

A šta sa starijim, slabo pokretljivim osobama na udeljenijim delovima, po obodu Niša, odnosno niškim seoskim naseljima? Ako neko živi  u Mezgraji, Malči, Novom Selu, Popovcu, Trnavi, Toponici, Kamenici može se obratiti zahtevom lično, za izvod iz matičnih knjiga, za dostavljenje različitih  uverenja, moći će i  da proveri poreski status,koje su mu  mogućnosti poreskih refakcija na raspolaganju,mogućnosti  socijalne zaštite, sve to putem neke od obližnjih dislociranih prostorija Kancelarije u tačno utvrđeno vreme, bez moranja da dođe u Niš, samim tim i nužnog  klaćenja javnim gradskim prevozom.
Koliko bi ovo korisničko zadovoljstvo koštalo ?

Zavisino od 3. opcije  koje sam iskoristio za izradu samog predloga projekta. I NAJEDNOSTAVNIJA opcija, za koju je potrebno  najmanje vremena zbog čuvenog PROJECT TIMEFRAME-a sa najmanje zahtevnom budžetskom linijom, u ovom trenutku bi predstavljala  više nego idealnu priliku  za sve nas Nišlije. Koliko košta da košta, da li je kreiran budžet za 1, 2, ili treću opciju za naš Niš, totalno je irelevantno. Bitno je kretanje napred. Nema rikverca.
Postoje stvari u životu koje ne mogu biti zamenjene nekim drugim stvarima, a postoje stvari u životu koje su takve kakve jesu i jednostavno ne mogu biti drugačije. Koliko god da se neki opirali promenama, koliko god želeli da neke stvari unazade, situacija je sledeća :

,, Nikada belmuž neće zameniti FILMSKE SUSRETE, Nišvil će uvek biti Nišvil, odnosno svetski priznati brend, neki koji stopiraju pozitivne promene, kroz izvesno vreme ih neće više stopirati, jer neće biti u mogućnosti…“

Možda će Nišvil trajati kraće, doživeti transformaciju koncepcije,poput EXIT-a,  ali će biti to što JE oduvek BIO. Neki su zaseli za volan vlasti, samo su zaboravili da treba jako dobro voziti i poštovati želje putnika, jer vozač je tu zbog tih istih putnika, a ne oni zbog njega, jer mogu svakog časa zbog opravdanog nezadovoljstva otkazati bahatog vozača.

Tako će KANCELARIJA ZA BRZE ODOGOVORE ZAŽIVETI. U ovom trenutku  je većini ta ideja smešna, zato što JE ne razumeju, ne žele da razumeju, opiru se da je prihvate, međutim, živi bili pa videli. One stop shop  –  TAČKA!

Vaš komentar:


 

Nišville 2017