Objavljeno: utorak, 31. decembar 2013.

Zašto mrzim hejtere?

[dropcap color=“#DD3333″ type=“square“]g[/dropcap] rađanin: Branko Stefanović

branko22

Internetu kao fenomenu i ozbiljnoj  platformi neki pridaju suviše važnosti, dok ga drugi osporavaju. Jedno je tačno – nastankom interneta čitav svet se promenio. Na bolje, ili..?

Cilj ovog teksta je da ukaže na tamnu stranu određenih pojava na internetu i pokušaj da se učini razlika između online i oflajn sveta i da se problem prevaziđe. Hejt na javi i virtualno se mnogo razlikuje.

Akcenat u ovom tekstu je na online hejtu, usmerenom ka određenim javnim ličnostima i društvenim dešavanjima.. Baveći se internetom u poslednje vreme, uspeo sam da napravim sopstvenu tipologiju hejtera i podelio bih je sa vama. Odmah da dodam da postoje različite podele i tipovi, grupe i podgrupe hejtera.

Moja nomenklatura :

1.       Hejter po zadatku. Osoba kojoj nije u  prirodi da hejtuje, ali svesno ili nesvesno, on  hejtuje zbog nekog drugog čije je moćno oruđe.Kao neka vrsta fudbalske lopte, sa ciljem da se zabije GOLLL. Politička stranka  naloži da  se određena vest, pojava ili ličnost hejtuje. I to je to. Hejtuje li hejtuje. Korporativni hejter vam kaže kako slatkiši u ovoj radnji ili ovog proizvođača nisu ok, ali su ovi drugi slatkiši nekog drugog proizvođača više nego ok. Zašto nosiš odelo kupljeno Tamo jer je fuj, kada imaš mnogo bolje Ovamo.

2.       Prirodni hejteri. Osoba  kojoj je usađena mržnja.Krivo je vaspitanje iz porodice, uticaj okruženja. Nepokolebljivo ne podnosi sve što nije On/a.

3.       Situacioni hejteri. On  nije sklon mržnji, ali ga događaji primoravaju na tako nešto. Ako je situacioni hejter školovan, još  pri tom nema posla i bezuspešno konkurisao 3 miliona puta, niko ga nije čak ni odgovora nije on taj koji je izabran udostojio.Njegova reakcija na društvenu anomaliju je katastrofična. Snagom volje može da prevaziđe to personalno stanje. Pitanje je samo kolika je ta snaga. Ako je nema u dovoljnoj količini – svi smo u problemu.

4.       Hejter radi hejta. Osoba koju je hejt “proslavio“. Odomaćilo mu se to ponašanje. Lucidan je. Kreativan. Često hejtuje nečije osobine koje kao preslikač nosi u sebi. Devojke prednjače u tome, kada su druge devojke u pitanju. Ako je neka lepa, zgodna, pametna, onda je  treba hejtovati jer to hejterki ide u prilog. To je kao neka vrsta strategije ličnog napredovanja, u fazonu Makjavelija da cilj opravdava sredstvo.

5.       Latentni hejteri. Osoba koja nije ni svesna  kolikom je mržnjom prema nekim pojavama opijena. Treba joj inicijalna kapisla. Problem leži u  uočljivosti te mržnje, jer prema drugim, ona je nekako nevidljiva. On/a je hejter nad hejterima.

6.       Patološki hejteri. Ovde nema razlike između onlajn i ofliajn sfere. Kakav si na Twitter lajni, FB statusu, ostalim SM platformama  takav si i u privatno-realnom životu.

7.       Poželjni hejteri. Ta kategorija ljudi je više nego neophodna, ne samo srpskom društvu, nego čitavoj planeti. Oni su prepuni samopouzdanja, svesni svojih kvalifikativa, ne libe se da prokomentarišu neku negativnu pojavu, da ostave svoj komentar kritike. Ovi ljudi nisu HEJTERI, ali ih onlajn ZAJEDNICA prepoznaje kao hejtere, što je po svemu sudeći – neopravdano.

8.       Političar. Osoba koja isključivo hejtuje druge političare. Podseća me malo na čuvenu pesmu  još čuvenije grupe EKV. Milan Mladenović je svojevremeno pevao : “ Ovaj krug sam smislio ovaj krug sam stvorio…“ Taj političarsko – političarski krug nema dodirnih tačaka sa refrenom fenomenalne pesme, jer je rezervisan za odabrane, a efekti tog prepucavanja  unutar krugova mržnje dotiču i najvoše pogađaju nedužne. Oni hejtuju profesionalno jedni druge. Nema veze da li pripadaju ovoj ili onoj političkoj opciji, sve po potrebi u nadi da će time prigrabiti neki politički poJen.

Tehnike očitavanja HEJTA na internetu

1.       KOMENTARI NA PORTALIMA – ispunjeni vulgarnostima, neprimerenim izrazima omalovažavanja.. Stvara se čitav lanac hejtera. Počev od moderatora , koji svesno objavljuje neprimerene komentare, selektuje ih po šablonu, do originalnog komentatora pa do pogođene javnosti  koja uzvraća još većim malicioznostima.Neki misle da komentare treba
2.       Internet meme (mim), buzz – koliko fotki ste videli kojim se na jedan nakazan način predstavlja nečiji pozitivan učinak? Onda hiljade i  hiljade poruka omalovažavanja I svaljivanja krivice na nekog ko nema blage veze sa nekom vešću
3.       Komentari  na statusima – Da li vam se dogodilo da napišete ili objavite nešto lepo i pohvalno o sebi, a onda ko grom iz vedra neba neko vam šibne komentar kako to nije ok prema drugima? Političar recimo, objavi da je danas bio na otvaranju škole u čiju je izgradnju uloženo toliko I toliko, da je prilikom posete poželeo nastavnicima i đacima puno uspeha, a onda komentari tipa : kada ćete napraviti moju ulicu, samo se slikate umesto da se bavite onim zbog čega vas je narod glasao, ništa niste uradili za sport..
4.       Fake nalozi na fb ili Twiter-u. Oni su stvoreni da bi nas bombardovali nimalo naivnim sarkazmom.
5.       Spamovanje – primate u inbox gomile neželjenog sadržaja, od osoba kojima ste već skrenuli pažnju da vas ne bombarduju ‘’glupostima’’. Oni sa tim aktivnostima nastavljaju…
6.       Nečinjenje – nije vam jasno kako neko od prijatelja iz realnog sveta nije lajkovao vašu fotografiju sa porodičnog ručka ili manifestacije na kojoj ste bili, a svi drugi su vam lajkovali
7.       Komentari na blogovima – neko vodi extra personalni blog, a dopustio je opciju za prikazivanje anonimnih komentara. Blog post je odličan, sa mnogo korisnih saveta, kada odjednom bacite pogled na pristigle  komentare. Autor je doveden u sumnju, a da za nju realno nema mesta.
8.       Hejterski blogovi – blog je najbitnije oružje u rukama pojedinaca i organizacija. Neki ni danas ne prihvataju, ili kapiraju njegovu ulogu. Ova vrsta  blogova je naročito problematična. Još ako je blog popularan a zadojen mržnjom, vrlo lako se može desiti da brojni posetioci, a da pri tom nisu svesni toga, kao čokoladno mleko sa cevčicom usisati misiju omiljenog blogera i raspršiti hejt svuda gde je to moguće.
9.       Članci na portalima – neki događaj može biti prenet verodostojno, ili manje verodostojno, ali igrom reči  kroz sam članak može se promeniti verodostojnost, sami učesnici ili zameniti izvori informacije. Čitalac neminovno, i  bez adekvatne provere reaguje.  Ovakvi članci postoje da bi raspirivali mržnju.

BORBA PROTIV HEJTA/ PRUŽI HEJTERU POMOĆ

Dati savet je ,,too much difficult’’. Možda rešenje leži u nekoj terapiji ‘’odvikavanja od interneta’’? Ako se neko odvikne od bolesti modernog doba, onda je to PUN POGODAK. A  možda  je ključ u obogaćivanju društvenog života, ili većoj predanosti  poslu? .. Moj savet bi bio neka vrsta apela  društvu da se aktivnije pozabavi ozbiljnim fenomenima  hejta i hejtera. Ukoliko ta mržnja bude iskazivana u većoj meri u periodu pred nama proizvešće neminovno neželjene efekte. Kako smo srozano društvo, tako će značaj hejta biti  još izraženiji.

DA LI SAM I JA HEJTER?

To je jako bolno pitanje. Negde, ukoliko bih pokušao da se podvrgnem detaljnoj samoanalizi, u dubini sebe jesam, kao i većina nas. Ali na to bih voleo da mi da neko drugi odgovor. Suština je da u svetu ispunjenim mržnjom mi opstanemo kao normalni ljudi. Danas biti normalan znači, kao i pre 100, 200 godina,  raditi pošteno, ne ogovarati, brinuti svoje brige, širiti pozitivnu energiju, usprotiviti se negativnim pojavama, raditi u interesu zajednice kojoj pripadate. U svakom od nas, ‘’čuči’’ i dobra i loša strana. Da li će ljubav I osećanja koja ona sa sobom nosi pobediti mržnju, dilema je stara koliko i svest o tome da je večita borba između ‘’dobra’’ I ‘’zla’’.

Kada je HEJT dobar Prava reč je KRITIKA, a ne HEJT. Jako teško za razgraničiti. Samo kada predstavlja zdravoraumsku kritiku negativnih društvenih pojava, poplave šunda i kiča, paranoidnih reakcija javnih ‘’istaknutih’’ ličnosti. U suprotnom, reč bi bila o još gorem hejtu : tzv. HEJTU NA KVADRAT.

ZAKLJUČAK

Hejt proizvodi hejt. Paradoks : Poželjni hejteri su nepoželjni hejteri. Što južnije to tužnije. Negativna selekcija je izdominirala na ovim prostorima. Ne mrzimo hejtere. Oni jesu svuda oko nas. Kako izaći na kraj : #pozitiva #ignorisanje

1 komentar
  1. Pozeljni hejter kaže:

    Ajme koji glupi tekst.

Vaš komentar:


Nišville 2017