Vojno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije obeležavaju svoj dan u znak sećanja na 24. decembar 1912. godine kada je na osnovu odluke srpskog Vojnog ministarstva i Glavnog Generalštaba, vojvoda Radomir Putnik doneo rešenje o formiranju Vazduhoplovne komande.

Prva vazduhoplovna jedinica srpske vojske – Vazduhoplovna komanda – formirana je u Nišu 24. decembra 1912. godine i u svom sastavu je imala: Aeroplansku eskadrilu, Balonsko odeljenje, Golubiju poštu i Vodoničnu centralu. Tačnije prvi aerodrom u Kraljevini Srbiji te 1912. godine nalazio se na Trupalskoj poljani nadomak Niša.
Tada je u Francusku poslato na obuku šest pilota, a kupljeni su i prvi avioni (Blerio XI) na inicijativu vojvode Radomira Putnika.
Samim tim je Kraljevina Srbija ušla u grupu prvih petnaest zemalja u svetu koje su vazduhoplove uvele u naoružanje i stvorile ratno vazduhoplovstvo, i u prvih pet koje su ga upotrebljavale u ratnim dejstvima. Ono je nastalo i razvijalo se u okviru roda inžinjerije.
Krajem 1912. godine srpsko vazduhoplovstvo imalo je 12 aviona, što je impozantan broj za to vreme, a prema francuskim kriterijumima odgovarao je ekvivalentu dve eskadrile.
Prvi borbeni letovi srpske avijacije obavljeni su u martu mesecu 1913. godine iznad opsednutog Skadra u kome se Esad paša odupirao opsadi crnogorske vojske. Srpska vojska je Crnogorcima uputila pomoć u artiljeriji i avionima.
Na Skadar su upućena tri aviona „Deperdisen“, „Blerio“ i „Farman“ a piloti su bili: Francuzi Godfroa i Broden, Rus Kirštajn, a od srpskih pilota su bili Ilić, Stanković, Tomić, Jugović i Petrović.
U ovoj operaciji je poginuo narednik M. Petrović i tako postao prva žrtva vojnog vazduhoplovstva. Pored zadataka izviđanja, srpska avijatika je obavila i zadatke bombardovanja Skadra što je bilo prvi put u istoriji srpskog vazduhoplovstva.
gradjanin.rs/Srbija danas