DEFEKTOLOZI I DRUŠTVENE IGRE – Ključ uspeha u radu sa decom sa smetnjama u razvoju

Od najranijeg uzrasta, igra je deci veoma važna. Poznato je da deca najlakše svet spoznaju kroz igru, a vrlo često se koristi i u terapijske svrhe. Igra utiče, kako na motorički, tako i na socijalno-emocionalni i kognitivni razvoj deteta, a društvene igre posebno su značajne za razvoj komunikacije i socijalizacije. S obzirom na njihov pozitivan uticaj i brojne prednosti, često su velika pomoć i defektolozima u radu sa decom sa smetnjama u razvoju.

Marija Pavlović, diplomirani defektolog i nastavnik u niškoj specijalnoj školi sa domom učenika „Bubanj“

Kada govorimo o društvenim igrama i deci sa smetnjama u razvoju, polazimo od intelektualnih sposobnosti deteta, jer je svako dete priča za sebe. Na primer, ne možemo da očekujemo da svako dete razume pravila igre „Ne ljuti se čoveče“. U radu se susrećem sa različitim smetnjama u razvoju i moramo biti realni. Dakle, kada želimo da uključimo dete u društvenu igru, pre svega, moramo krenuti od toga koje su njegove mogućnosti, da bi uopšte igra značila tom detetu i da bi mu pomogla, jer to i jeste cilj igre“, ističe Marija Pavlović, diplomirani defektolog i nastavnik u niškoj specijalnoj školi sa domom učenika „Bubanj“.

Rad jedan na jedan ili u manjim grupama

S obzirom na problem koji dete ima prilagođen je i način rada. Prema rečima defektologa, uglavnom najbolje rezultate daje rad „jedan na jedan“ ili rad u manjim grupama.

Iz našeg iskustva rad jedan na jedan sa njima je vrlo bitan i tada najbolje sarađuju. U sklopu naše nastave, deca u našoj školi imaju dva časa individualnih vežbi sa defektologom, dva puta nedeljno. U sklopu tih časova nastavnici najčešće koriste društvene igre, na primer igra memorije, karte ili „Ne ljuti se čoveče“. Ponekad na tim časovima uključe u rad još neko dete, ali se ne prave veće grupe zbog kratkotrajne pažnje koju deca imaju“, kaže Marija.

Polazna tačka – mogućnosti deteta

Ona ističe da je velika prednost društvenih igara u socijalizaciji dece, ali da to opet sve zavisi od interesovanja deteta, odnosno od njegovih mogućnosti.

Postoje deca koja prosto nisu zainteresovana, ali i nemaju kapaciteta da razumeju pravila tih igara. Prema psihološkim procenama, deca koja su sa niskim IQ, koja nemaju razumevanje, ona su jednostavno deca sama za sebe i kod njih takva vrsta socijalizacije nije moguća. Sa druge strane, deca koja mogu da učestvuju, uglavnom rado sarađuju i moram da istaknem da su često vrlo dobri u tome. Vole društvene igre i rado se igraju“, govori Marija.

Pozitivan primer uticaja društvenih igara na socijalizaciju

Prema njenim rečima, postoje očigledni primeri, kako društvene igre pozitivno utiču na razvoj deteta sa  smetnjama u razvoju, pre svega na samu komunikaciju i socijalizaciju.

Imamo slučaj da imamo devojčicu sa nekom umerenom mentalnom retardacijom i sa još nekim dodatnim problemima. Ona je, recimo, vrlo zatvorenog tipa i ima problema sa socijalizacijom. Da bi je opustila, moja koleginica je za individualne vežbe uključuje zajedno sa još jednom devojčicom, sa kojom voli da se igra i čije joj društvo prija. Na tim vežbama im daje „Ne ljuti se čoveče“ da igraju. Kaže da se one tada baš opuste, lepo sarađuju i da uživaju u igri. Vole kada u igri jedna drugu stignu. Čak je, posle takvih časova, sama tražila da ide kod nje da se igraju, zajedno sa drugaricom, što je veliki napredak“, kaže Marija.

Doprinos društvenih igara u inkluziji

Kada govorimo o socijalizaciji dece sa smetnjama u razvoju, usko povezana je i inkluzija. Prema mišljenju mnogih stručnjaka, u našoj zemlji još dosta treba da se radi kako bi se ona sprovela na pravi način. Doprinos u tome mogu dati i društvene igre.

Društvene igre imaju veoma važnu ulogu u inkluziji, gde bi decu urednog razvoja uključili u igru sa decom sa smetnjama u razvoju. Neće svako dete ni prihvatiti te igre, to je činjenica, ali društvene igre mogu biti odlična veza između njih. Dete urednog razvoja trebalo bi da ima više strpljenja i da motiviše dete sa smetnjama u razvoju i to je jedna vrsta inkluzije. Što se tiče inkluzije u našoj zemlji, potrebno je još dosta da se radi na tome. Neophodni su lični pratioci, asistenti, dodatna edukacija nastavnika i učitelja, potrebno je da se smanji broj dece u razredu, kada imamo i dete sa smetnjama u razvoju, to je neka osnova“, objašnjava Marija.

Razvoj motorike i takmičarskog duha

Neke od prednosti društvenih igara su razvoj motoričkih sposobnosti i takmičarskog duha. Sva deca naravno vole kada pobeđuju, kada nešto dobro urade, a posebno je važno kod dece sa invaliditetom, jer ih to motiviše i tako stiču samopouzdanje.

Opšte je poznato da određene društvene igre pozitivno utiču na razvoj motorike. Deca kod nas pogotovo vole igranje sa kockama, pa se takmiče ko će ih prvi naređati, što poboljšava motoričke sposobnosti, a razvija i takmičarski duh. Posebno bih istakla decu sa poremećajem u ponašanju, a to su uglavnom deca očuvanih intelektualnih sposobnosti. Kod njih je mnogo bitno takmičenje, gde se oni zaista trude da budu najbolji i vole takve igre. Kroz te igre, oni se nekako stabilizuju, odnosno pomažu im da, na neki način, izbace tu energičnost i impulsivnost“, govori Marija.

Pored svih dobrobiti društvenih igara za decu sa smetnjama u razvoju, možda je najbitnije to što baš te igre mogu biti „veza“ sa decom urednog razvoja i način da se prihvate različitosti.

Ja radim sa decom koja imaju IQ 10 i IQ 100 i svima njima puno znači da budu prihvaćeni. Oni su vrlo emotivni, njih usrećuje, svaki osmeh, svaki pogled, svaki zagrljaj. Bez obzira da li su intelektualno nižih ili viših sposobnosti, ljubav oni negde osete. Zato im je potrebna socijalizacija, zato im je potrebna inkluzija, a jedan od načina da se združe i zbliže je svakako uz pomoć društvenih igara“, zaključuje naša sagovornica.

Savet roditeljima bi bio da pokušaju da uključe decu sa smetnjama u razvoju u društvene igre, kako bi im pomogle u njihovom razvoju. Međutim, važno je da se prilagode mogućnostima deteta i da igra bude zanimljiva i odgovarajuća za njegove sposobnosti. Roditelji mogu da se obrate defektolozima ili drugim stručnjacima u radu sa decom sa smetnjama u razvoju, kako bi dobili savete i podršku u pomaganju svom detetu, a društvene igre imaju dobre rezultate u radu sa decom sa smetnjama u razvoju.

Gradjanin.RS / D.N.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *