Dehumanizacija detinjstva i Šesti rajh

[dropcap color=“#DD3333″ type=“square“]g[/dropcap]rađanka: Marija Ranđelović

marija3Tekst pišem na Božić, najradosniji hrišćanski praznik. Inicirana, pokrenuta, senzibilisana, na negodovanje mnogih na način izražavanja radosti dece povodom praznika… ako je to uopšte, radost?!

Preciznije – petardama kojima deca izražavaju neku emociju, koja po prirodi fenomena detinjstva, teže da liče na odrasle i svet koji ih okružuje i kome ona teže, kao svom idealu ili kome, htela to ili ne, moraju pripadati.

Da li je danas teže biti dete? Da li je danas teže biti roditelj? Da li je danas teže biti učitelj ili vaspitač?

Ukoliko smo iskreni, odgovor je potvrdan! Gde tražiti uzroke? Jesu li lokalni ili globalni?

slobodno vremeSvi smo deo civilizacije slobodnog vremena. Nije više prisutna samo težnja za njegovom potrebom, već i sadržajima.

Težnja koja nas naginje kreativnom korišćenju slobodnog vremena, u cilju smanjenja psiholoških posledica velikih socijalnih transformacija i mogućnosti da čovek reaguje na svet aktivno i zdravo.  Najpre zbog toga što smo svedoci vremena najbržih promena koje je svet ikad doživeo usled kojih generacije preživljavaju antihumanističku eksploziju, u kojoj se društvo menja za tri godine kao za trideset godina na početku prošlog veka i više nego za tri veka u vremenu pre Njutna!

Danas je sve brže i sve zahteva da bude brže!

Tehnološka dostignuća, preko filma, televizije i interneta, izvojevala su nove načine izražavanja i prouzrokovala promene u prirodi savremene civilizacije! Ne smeta vam da kažem – Šesti rajh?

tinejdzeri i tvMnogi govore o dosadi, kao patentu i glavnom izumu Šestog rajha. Masmedijski čarobni svetovi i konzumiranje spektakla (serijski proizvedenog), ukazuju da preovladavaju “urbani“ sadržaji i pasivni oblici provodjenja slobodnog vremena dece. Tekovina Šestog rajha!

Danas u proseku, mladi srednjoškolac provede uz televizijski program 10,5 sati, dnevno! Šta gleda?

Ono što mu se nudi da gleda. A šta mu se nudi da gleda?

Televizijske tzv. rijaliti emisije agresivno nude samo jedno – da sve više postaje receptor tudjeg sadržaja slobodnog vremena. Dakle, ko je onda vaspitna sila, na uzrastu posebno osetljivom za istraživanje sopstvenog identiteta i socijalne uloge?

Šta da rade roditelji?

chat znakoviMože li prosečan roditelj da dekodira moćan formativni uticaj vršnjačke grupe i stvaranje sopstvenog rečnika, koji ima višestruku funkciju, time, što pre svega obezbedjuje konspirativnost i mladima je veoma podesan kada treba obaviti važan razgovor u prisustvu starijih osoba.

Roditelji jednostavno ne razumeju šta deca govore. Tako se stvara mladalački žargon za potrebe što konspirativnije realizacije slobodnog vremena.

Izraz “štrafta“, “gajba“, “smor“ su već dekodirani od većine roditelja, ali se neprestano javljaju novi.

Žargon ima značajnu ulogu i u procesu identifikacije sa mladalačkom subkulturom i to je neka vrsta propusnice ili znak za raspoznavanje.

Dakle, kada govorimo o žargonu, zapravo govorimo o jezički dinamičnom, ali i savremenom socijalnom fenomenu i mehanizmu mladih ljudi u ogradjivanju od starijih generacija…

Šta znači “gluvarenje“, “smaranje“, “blejanje“, “kuliranje“…?!

Znači da u mehanizovanom i automatizovanom društvu, izraz “ubijati vreme“ napada sve, posebno decu!

Kompjuterizovana i kibernetička civilizacija (Šesti rajh), za posledicu ima gomilu različitih informacija i podataka, u svetu potpuno sukobljenih vrednosti. Detinjstvo je civilizacijski dehumanizovano, praznom i komercijalizovanom razonodom!

nosa2Zbog čega se ljutimo na decu, kad ni “noša“ nije što je bila! Mi smo im izmslili “ipotty“ !

Dakle, Božić je, a humanizacija sveta je jedina garancija humanizacije detinjstva.

Nisu deca kriva!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *