Građani plaćaju ceh loše procenjene potrošnje?

[dropcap color=“#DD3333″ type=“square“]g[/dropcap]rađanka: Zorica Miladinović*

forum centar potrosaciSve veći broj građana Niša obraća se Centru za zaštitu potrošača Forum sa primedbom da su decembarski računi za struju „previsoki“ i da „ne odgovaraju stvarnom stanju stvari“.

Iz te organizacije, koja se sistematski bavi nepravilnostima u radu i naplati usluga EPS-a i drugih javnih preduzeća, preporučuju potrošačima da sami očitaju stanje na brojilu i da, ukoliko primete nepravilnosti i nelogičnosti, upute pisani prigovor na adresu svoje elektrodistribucije tražeći ispravku računa.

– Uvećani računi mogu biti posledica „produženog“ obračunskog perioda, kako je saopšteno iz EPS snabdevanja, ali mi sumnjamo da je reč i o nečem drugom. Utoliko pre što javna preduzeća, prema postojećim propisima, imaju pravo da u računima navedu takozvanu procenjenu potrošnju, u slučaju da ne uspeju da očitaju stvarnu, što se verovatno i dogodilo, zbog novogodišnjih i božićnih praznika. S druge strane, to znači da bi potrošači u narednom mesecu trebalo da dobiju umanjene račune, ukoliko je procenjena potrošnja bila veća od realne – komentariše za Biznis predsednik Foruma Jovan Jovanović.

Među građanima koji su se žalili na ovaj problem ima onih čiji su decembarski računi i do šest puta veći od novembarskih, kada su temperature bile niže, pa i grejanje ili dogrevanje stanova veće. U nekim slučajevima ima i drugih „sumnjivih“ okolnosti.

Jugoistok-480x360– Za stan, koji se greje na struju, dobila sam decembarski račun od gotovo 24.000 dinara, dok je novembarski, kada sam više uključivala grejna tela, iznosio oko 8.000. U stanu koji je odnedavno u mom vlasništvu, i u kojem niko ne živi, situacija je još eklatantnija. Pošto je u tom stanu potrošnja električne energije na minimumu, na računu su iskazane uglavnom samo fiksne stavke, a iznosi za uplatu kreću se u proseku oko 1.100 dinara. Međutim, iznos na decembarskom računu premašio je 5.800 dinara. I što je najgore, računi se moraju platiti bez obzira na sumnju potrošača, tako da smo kao građani potpuno nemoćni – ističe za Biznis Lidija Vučković, koordinatorka niškog Centra za ljudska prava, koja je podnela dva prigovora matičnoj ED zbog računa.

ZORANA MIHAJLOVIÆForum upozorava i na nepotrebno trošenje novca za pripremu i štampanje novih računa za struju, koje je resorna ministarka Zorana Mihajlović predstavila pre desetak dana, pošto su „na njima ostale sve stavke sa sadašnjeg računa, samo drugačije raspoređene“. Umesto da računi budu jasniji i da pokazuju kolika je stvarna cena kilovat-sata električne energije i mere potrošnju u dve tarife – nižoj i višoj, na njima se iskazuju dve tarife i tri boje, uz dodatak izmišljenih fiksnih stavki poput kamate.

– Obračun potrošnje koji se vrši kroz dve tarife i tri boje u stvari ima za cilj da prikrije stvarnu cenu kilovat-sata električne energije, jer ostaje nepoznanica koliko se kilovat-sati naplaćuje u kojoj tarifi i u kojoj boji, pa se uglavnom manipuliše stvarnom cenom električne energije. Nepoznanica ostaje i proizvođačka cena kilovat-sata – objašnjava Jovanović.

FOTO: facebook.com stranica 99% Srbija
FOTO: facebook.com stranica 99% Srbija / 100 hiljada ‘potrošenih’ kW

On tvrdi da se ni u jednoj zemlji EU ne primenjuje ni stavka „obračunska snaga“, koja je zadržana u novim računima, a kojom EPS svakog meseca naplaćuje projektovanu snagu, inače već naplaćenu investitoru prilikom dobijanja odobrenja za priključenje objekta na sistem. „Projektovana snaga je uvećana za koeficijent sigurnosti, a da pritom sve to potrošač ne koristi. Naplaćivanjem nečega što ne postoji, čak i u periodu kada su potrošači isključeni iz sistema snabdevanja električnom energijom, EPS čini prekršaj iz oblasti Evropske direktive o nepoštenom poslovanju“, kaže Jovanović.

– Elektroprivrede zemalja Evropske unije ne poznaju stavku „kamata“, koja je potpuno neprihvatljiva jer EPS nije finansijska institucija, pa prema tome nema pravo da zaračunava kamatu na dugove. Nejasno je, takođe, zašto je na novim računima ostala RTV pretplata kada je doneta odluka o njenom ukidanju, a u budžetu Srbije za 2014. planirana su novčana sredstva za rad javnog servisa – smatra Jovan Jovanović, predsednik Centra za zaštitu potrošača Forum.

Tekst preuzet sa danas.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *