Naseljenici ostrva Katan – strateška igra koja okuplja porodicu, a zanimljivija je od Monopola

I oni koji nisu veliki ljubitelji društvenih igara, lako zavole Katan – igru koja podseća na Monopol, ali je mnogo zanimljivija, sa više strategije i preokreta. Tri glavna razloga su:

  • Pravila se lako usvajaju, a igra je interesantna i deci i odraslima.
  • Odlična je za „okupljanje porodice“, ali i za provođenje kvalitetnog vremena sa prijateljima.
  • Katan mogu igrati i osobe sa određenim smetnjama, a u zavisnosti od vrste invaliditeta, pravila se mogu promeniti i uprostiti.

Katan se smatra prekretnicom, tačnije početkom ere modernih društvenih igara. Radi se o pustom ostrvu, na kome treba preživeti, što, naravno, nije lako. Predviđena je za 3 do 4 igrača (mada postoje i verzije za 6 igrača). Za igru se koriste kockice, kartice i figurice. Igra se tako što naseljavate ostrvo, gradeći sela i gradove, spajate ih putevima i kako bi sve to izgradili trgujete resursima na ostrvu kao što su drvo, vuna, pšenica.

Osvajanje ostrva – Površina table je taktila, sa ispupčenom i udubljenom povišinom

Pravila igre

Pre početka igre potrebno je da postavite okvir table (ostrva), koji sastavljate kao puzle, a zatim ga popunjavate terenima – heksagonalnim karticama, koje prikazuju planine, pašnjake, šume, brda, polja i jednu koja ilustruje pustinju. Na svaku od tih kartica postavlja se token (žeton) sa naznačenim brojem.

Ukoliko prvi put igrate, preporuka je da se slede uputstva za postavljanje table. Međutim, naša preporuka je da kasnije, kada već usvojite pravila igre,  svaki put drugačije sastavite tablu. To igru čini uvek jedinstvenom i još zanimljivijom“, kaže Marko Radulović, vlasnik kluba društvenih igara „Geek house“.

Za igru je potreban kockica (na slici originalna kockica) – preporučujemo da se koristi kockica sa reljefnim tačkicama

Čar igre u trgovanju

Dakle, tabla predstavlja ostrvo, a ploče unutar su resursi, koje možete dobiti ukoliko imate selo ili grad na granici tog polja. Uslov je da vam se padne broj sa te ploče kada bacite kockicu. Za izgradnju puteva, sela i gradova skupljate resurse tako što trgujete sa drugim igračima ili u specijalizovanim lukama sa bankom.

Čar igre je ustvari to trgovanje, jer se dogodi da recimo morate da se odreknete nečeg što možda više vredi, za resurs koji vam je trenutno potreban. Pobednik je onaj koji skupi 10 poena. U igri selo nosi 1 poen, a grad 2 poena. Postoje i specijalizovane karte koje se kupuju za dodatne poene“, govori Marko.

Kartice sa poenima

Svaki igrač na početku igre dobija figurice, odnosno određeni broj naselja, grada, puteva i karticu koja objašnjava troškove njihove izgradnje. Nakon podele figurica, svaki igrač po uputstvima postavlja dva naselja i dva puta. Tih pobedničkih 10 bodova igrači skupljaju gradnjom naselja i gradova, stvaranjem najdužeg puta, najveće vojske i dobitnim karticama.

Poseban i važan detalj u igri je lopov. On se postavlja na karticu na tabli koja ilustruje pustinju. Ako kockice pokažu zbir sedam, lopov se aktivira, a opasan je po igrače na nekoliko načina, što igru čini još uzbudljivijom.

Ovo je neka osnova za igranje Katana, svakako postoji još dosta specifičnosti i pravila, koja se savladavaju u hodu.

Postavka za četiri igrača

Planetarna popularnost

Tvorac ove planetarno popularne igre je Nemac Klaus Teuber, a prvobitni naziv bio je „Naseljenici ostrva Katan“. Prvo je sa svojom porodicom nekoliko godina usavršavao igru, da bi je nakon toga 1995. godine objavio i dobio čuvenu nagradu „Spil de Soare“.

Smatra se da je upravo Katan prekretnica u osmišljavanju društvenih igara, tako da su one postale mnogo brže, interesantnije i interaktivnije. Prodata je u desetinama miliona primeraka, a prevedena je na mnoge svetske jezike, uključujući i srpski.

Osnovna tabla – ostrvo Katan

Bez obzira što je često upoređuju sa Monopolom, po mišljenju mnogih, Katan je ipak zanimljiviji. Dok je Monopol jednosmerna igra, gde se kupuje, prodaje, naplaćuje, dok saigrači ne ostanu bez para, u Katanu je akcenat na strategiji, iznenađenjima i zanimljivim, naglim preokretima.

Uključivanje osoba sa invaliditetom

Poznato je da se društvene igre često koriste kao vid terapije kod osoba sa određenim invaliditetom, ali vrlo su značajne i za razvoj komunikacije i socijalizacije. S obzirom na to da je ova igrica godinama unazad vrlo zastupljena i popularna, zanimalo nas je koje su mogućnosti za njeno igranje kod osoba sa invaliditetom.

Uključivanje osoba sa invaliditetom u ovakvu vrstu igre za sobom povlači posledice koje bi ostali saigrači trebalo da prihvate. U zavisnosti od invaliditeta koji osoba ima, treba prilagoditi situaciju. Na primer, ukoliko govorimo o telesnom invaliditetu, možda će biti neophodno prisustvo osobe koja upravlja figurama, kockicama i karticama, dok s druge strane, ukoliko govorimo o intelektualnim smetnjama, verovatno će biti neophodno uprostiti pravila igre“, objašnjava Anđela Rajčević, diplomirani socijalni radnik.

Figure za igru – 3D model i reljefna površina

Prema njenom mišljenju, bilo bi poželjno uključiti prisustvo roditelja ili bliske osobe koja će zainteresovati, pre svega, osobu za igru.

Bitno je pojednostaviti joj pravila u smislu upotrebe pojmova i reči koje su osobi poznate, uprostiti radnju koju osoba treba da izvrši, dati detaljnija uputstva, pokušati da održi pažnju i fokus na igru”, kaže Rajčević.

Ona dodaje da u ovakvoj igri učešće osoba sa invaliditetom može proći i bez ikakve dodatne pomoći i asistencije, a da, naravno, sve opet zavisi od težine i vrste invaliditeta.

Modifikacija Katana za slepe i slabovide igrače sa audio podrškom

Za slepe ili slabovide igrače

Specijalizovane verzije Katana su napravljene za slepe ili slabovide igrače. U priboru za igru postoje pločice na Brajevom pismu koje pokazuju gde se nalaze resursi. Za samu igru postoji urađena i audio verzija vodiča koja čita uputstva i upravlja igru za slepe igrače, ali nažalost ovaj dodatak nije dostupan na srpskom jeziku.

Gradjanin.RS / D.N. / D.I.

1 Comment

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *