Nacionalna koalicija za decentralizaciju saopštila je da je ostalo još samo godinu dana do situacije koja je nezabeležena u istoriji demokratskih društava. Za sada se druga strana odnosno republika nije oglasila povodom ovih tvrdnji koalicije.
Grad Niš će za zemljište, koje je prinudno besplatno ‘poklonio’ Republici u aferi niškog aerodroma, isplaćivati dnevnu kamatu u visini od 6.313 evra počev od 30.7.2020. godine. Grad Niš će morati da plaća dug za zemljište koje više ne poseduje!? Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture je svojim pritiscima prvo ućutkalo Gradonačelnika Niša koji je godinu dana, svesno ili nesveno, lagao da će ovaj dug biti oprošten. Ministarstvo se tek poslednjih meseci, više od godinu dana nakon otimanja aerodroma, u više navrata javno izjasnilo da dug neće biti oprošten, već će se „utvrditi konačni bilans po završetku poslova na izgradnji Novog Niša“ i „završetku ugovora“. Potpuno je nejasno zašto Ministarstvo uvezuje dugovanje za zemljište Aerodroma za dugovanje iz sasvim drugog projekta? Istina je da su oba projekta (niški Aerodrom i Novi Niš) deo istog nepovoljnog Ugovora o prenosu zemljišta, ali član 7 Ugovora jasno govori da je kamata isključivo u vezi za zemljištem niškog aerodroma. Sve ovo ukazuje na drugačiju motivaciju Ministarstva, kažu u NKD.
NKD izražava veliku zabrinutost jer ova situacija stavlja u poziciju Ministarstvo i Vladu da politički ucenjuje Grad Niš, što su već učinili prilikom otimanja aerodroma, a moglo bi biti zloupotrebljeno i za otimanje drugih resursa Gradu u budućnosti.
Tužan je i pokušaj Ministarstva da u reagovanju od 26. 6. preuzme zasluge za uspeh niškog aerodroma počev od 2015. godine, posebno što u centar tog uspeha stavlja odluku Ministarstva da niški aerodrom postane regionalni i alternativni beogradskom (!?).
U ostatku saopštenja se u celosti navodi:
Reč je ili o ozbiljnom neznanju u vezi sa avio-saobraćajem ili o naivnoj propagandi u kojoj je potrebno hitno izmisliti nešto dobro što je Republika uradila za Aerodrom u nedostatku činjenica i argumenata, kao i finansijskih izveštaja koji bi potvrdili navodna „ulaganja“ Republike. O „kvalitetu“ upravljanja aerodromom od strane Republike najbolje svedoče finansijski i statistički izveštaji.
Niskotarifne kompanije su došle u Niš zahvaljujući obavezi Srbije, nametnutoj od strane EU, da prihvati Ugovor o otvorenom nebu koji praktično onemogućuje mešanje vlasti u poslove lokalnog aerodroma kada su evropske destinacije u pitanju. Mora se naglasiti da su i prethodne vlasti pre potpisivanja ovog Ugovora imale negativan stav u odnosu na niški aerodrom i da su blokirale njegov razvoj. Drugi važan razlog jeste brzina i kvalitet odluka koje aerodrom može da donosi kada ima lokalno rukovodstvo koje je nezavisno u odnosu na nestručne političke faktore, što je izuzetno važno za efikasnost svakodnevnih operacija kompanija koje su došle.
Do preuzimanja aerodroma od strane Republike, od 2015. godine niti jedna linija nije bila subvencionisana, a sve linije su se pokazale komercijalnim i jako uspešnim kako za putnike, tako i za avio kompanije. Nakon poklanjanja, situacija se dramatično menja – dolazi do gašenja 2, a potom i povratka jedne linije, pada broja putnika i kargo saobraćaja, a zatim i do subvencionisanja gubitaša Air Serbia kroz 12 linija od kojih je 9 neobično blizu destinacijama na kojima low cost kompanije već posluju iz Niša bez subvencija.
Propagandni elementi zvaničnog reagovanja Ministarstva od 26. 6. su i etiketiranje izjava NKD kao „laži i neistina“, a da pritom niti jedan podatak koji smo izneli nije opovrgnut niti čak doveden u pitanje.
NKD nije opozicija, već stručna aktivistička organizacija koja je od strane Univerziteta u Pensilvaniji prepoznata kao 48. najbolja istraživačka organizacija na svetu u 2018. godini u oblasti transparentnosti i dobre uprave. Naše izjave su bazirane na zvaničnim dokumentima i činjenicama. Kao što je i činjenica da je u toj istoj 2018. godini Republika Srbija zabeležila veliki pad na listama u vezi sa stanjem korupcije i dobre uprave. Taktika omalovažavanja onih koji iznose javnu i preciznu kritiku rada vlasti kao da je izašla iz knjiga o propagandi u Nemačkoj 30ih godina. Mi smo te knjige čitali kao upozorenje, ali izgleda ih neko drugi čita kao udžbenik.
Da Ministarstvo želi uspeh niškog aerodroma…
Ukoliko Ministarstvo zaista želi nešto korisno da uradi za niški aerodrom, NKD predlaže Ministarstvu da umesto da gubi vreme na propagandu preduzme sledeće konkretne korake:
– Momentalno opraštanje duga Gradu Nišu za zemljište aerodroma koje je Republika preuzela pre godinu dana i od kojih već ostvaruje budžetske prihode
– Uplati značajna finansijska sredstva za unapređenje zgrade Aerodroma Niš i proširenje putničkih terminala.
– Raskid štetnih ugovora o subvencionisanju 12 linija Air Serbia zahvaljujući kojima niški aerodrom više neće moći bez subvencija da otvara nove linije, a koje takođe ugrožavaju komercijalne linije drugih prevoznika
– Objavljivanje Ugovora o koncesiji Aerodroma Nikola Tesla i izmena svih članova koji ograničavaju razvoj niškog aerodroma u dogovoru sa koncesionarom
– Hitno potpisivanje ili izmenu bilateralnih ugovora sa zemljama izvan EU kojima će se obezbediti da letovi iz Niša mogu da se dogovaraju i za destinacije izvan EU
Alternativa ovim koracima je vrlo jednostavna – vratiti Aerodrom Gradu Nišu – zaključuju u NKD