Potrošačka prava u ciframa i kako se žaliti na kupljenu robu ili uslugu?

Svaki potrošač u Srbiji se u nekom trenutku pri kupovini hrane, električnih uređaja, garderobe, planiranju putovanja nađe u situaciji da zatraži pomoć jer nije dobio uslugu za koju je platio ili smatra da je doveden u zabludu tako što je kupio nekvalitetnu robu.

U cilju zaštite svojih građana, svaka država propisuje zakone kojima se garantuju osnovna prava potrošača – pravo na zaštitu zdravlja, bezbednosti i imovinskih interesa i stara se da se ona sprovode. To kod nas baš ne ide sjajno, ali nije svejedno ni prodavcu kada mu stigne koverta u kojoj se nalazi žalba nekog kupca, potrošača.

Zakon o zaštiti potrošača ne primenjuje se na ugovorne odnose dva fizička lica, već se primenjuje kada ugovor zaključuju potrošač (fizičko lice) i pravno lice, odnosno preduzetnik.

Potrošačka prava u brojevima

2 godine – imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)
14 dana – imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima
8 dana – rok u kome prodavac mora da odgovari na reklamaciju
15 dana – rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)
30 dana – rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)

Za region Južne i Istočne Srbije prema Ministarstvu trgovine posao savetovališta obavlja Centar za zaštitu potrošača i unapređenje kvaliteta života građana FORUM

Telefon: 018/525-040 i 065/8850-101, ponedeljkom, sredom i petkom od 9-13 časova.

Prijem potrošača: ponedeljkom, sredom i petkom od 9-13 časova; utorkom i četvrtkom od 13-17 časova iz oblasti usluga od opšteg ekonomskog interesa
E-mail: forumsavetovaliste@mts.rs ; forumnis@mts.rs. Adresa je: Cara Dušana br. 54, „Dušanov bazar“, Кupola – lokal br. 220, Niš

Postoji i vansudsko rešavanje

Ukoliko vam Regionalno savetovalište ne reši problem, imate mogućnost da pokušate vansudsko rešavanje spora.

Jedan od načina je i vansudsko rešavanje sporova. Uslovi za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova su: da je potrošač prethodno pokušao da neposredno sa trgovcem reši predmet spora i da su se potrošač i trgovac sporazumeli da će spor rešiti pred telom za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova.

Vansudsko rešavanje potrošačkih sporova obavljaju tela (posrednici i stalne arbitražne institucije) koja su upisana u Listu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova.

Ukoliko ste zainteresovani za mogućnost rešavanja vašeg potrošačkog spora vansudskim putem, možete se obratiti posrednicima upisanim u Listu tela koju vodi Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija.

Lista tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova je javno objavljena na zvaničnoj internet stranici Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i može se preuzeti s njihovog sajta.

M.S.

Medijski sadržaj sufinansiran sredstvima za javno informisanje Grada Niša.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *