Svetski dan zaštite životne sredine je dan koji se obeležava u celom svetu svakog 5. juna kroz razne aktivnosti i kampanje, sa ciljem da se skrene pažnja javnosti na brojne ekološke probleme i potrebu očuvanja životne sredine.
U svetu se na ovaj dan pokreću brojne aktivnosti u koje je uključena javnost, a koje propagiraju odgovorni odnos prema životnom okruženju.
Životna sredina je u svetu, ali i u našoj zemlji, pod velikim pritiskom različitih faktora ugrožavanja i mnoge biološke vrste su ugrožene u većem ili manjem stepenu, na pragu nestajanja, ili su čak zauvek izgubljene.
Životnu sredinu, pre svega štitimo radi zdravlja i napretka ljudi, ali i očuvanja prirodnih vrednosti, što ujedno i predstavlja sistem održivog razvoja, odnosno usklađenost ekonomskog i društvenog razvoja s jedne strane i zaštite životne sredine s druge strane.
Svetski dan zaštite životne sredine podseća ljude širom sveta da su naši lični izbori oni koji oblikuju svet oko nas i da naše svakodnevne odluke kao potrošača, pomnožene sa milijardama, imaju ogroman uticaj na životnu sredinu – neke od njih će doprineti daljem iscrpljivanju prirodnih resursa, dok će druge pomoći da se zaštitite osetljivi ekosistemi.
Ove godine je jedna od glavnih tema kako umanjiti zagađenje plastikom, a ekolozi ponovo pozivaju sve – od vlada, preko industrija, pa do običnih građana – da prestanu da koriste plastiku za jednokratnu upotrebu, koja polako guši okeane, mora i reke, kao i životinje koje u njima žive.
Ozbiljnost situacije sa zagađenjem plastikom je nedavno brutalno ilustrovana na Tajlandu, gde je tim veterinara izgubio petodnevnu bitku da spasi kita koji je zalutao u jedan od mnogih kanala u toj zemlji. U stomaku životinje se nalazilo osam kilograma kesa i drugog plastičnog otpada, koji je kit progutao plivajući po teško zagađenim vodama.
Kao jednu od aktivnosti u okviru međunarodnog programa Eko-škole, osnovna škola „Car Konstantin“ je danas prigodnom priredbom obeležila 5. jun, Svetski dan zaštite životne sredine.
U realizaciju priredbe su se uključile dve predškolske grupe, kao i učenici prvog, trećeg i petog razreda:
- predškolci su izveli dve ritmičke igre: „Slatke bombone“ i „Voće“;
- učenici petog razreda su ispričali priču o plastici i izvorima plastičnog otpada i dali odgovore na pitanja: Šta je plastični otpad? Gde nastaje? Za šta se upotrebljava? Koje su vrste plastičnih materijala? Koje su prednosti, a koje mane? Kako plastika utiče na zdravlje? Kako reciklirati plastiku?
- Sofija Matović, učenica petog razreda, je govorila svoju „Himnu o reciklaži“;
- učenici trećeg razreda su u originalnim kostimima jako lepo izveli ekološku predstavu „Bacaj otpad gde je znak, tako radi dobar đak“;
- prvaci, praćeni brojnom publikom, su otpevali himnu „Pleneta Zemlja“.
Učenici su uradili veći broj panoa o zagađenju i zaštiti životne sredine, kao i o reciklaži.
Izloženi su i neki od oko 160 radova od reciklažnih materijala koje smo slali na „Eko-paket kreativni konkurs“, na kome smo osvojili nagradu od 10.000 dinara, namenjenih za kupovinu sadnica i cveća.
Za ovaj dan smo organizovali i akciju „Svet koji inspirise”, pri kojoj smo sakupili veću količinu tekstilnih materijala koje će tokom letnjih meseci predškolske ustanove, Dom za lica ometena u razvoju „Srce u Jabuci“ iz Jabuke i dve ŠOSO sa Umke i iz Sombora iskoristiti za pravljenje kreativnih stvari.
Nedavno smo predali za reciklažu 9,6 kg limenki od pića i 140 kg starog papira.
Aktivnosti Eko-škole.
OŠ „Car Konstantin“ se u januaru ove godine prijavila na međunarodni program Eko-škole. Program ima za cilj podizanje svesti učenika da postanu glavna pokretačka snaga promena održivog društva, kroz zabavu i aktivno učenje, tj. zaštitu životne sredine i promovisanje obrazovanja za održivi razvoj.
Svaka škola koja se prijavi da učestvuje u programu prolazi kroz proces od sedam pogramskih koraka, radeći na osnaživanju učenika da samostalno vode akcije i učestvuju u procesima kad god i gde god je to moguće. U sklopu redovne nastave obrađuju se teme o zaštiti životne sredine i one treba da utiču na način rada čitave škole.
Napredak tima koji se priključuje programu prati se kroz ishode učenja, promenu stava i ponašanja učenika, školskog kolektiva i lokalne zajednice.
Škole koje ispune postavljene kriterijume i koje brigu za životnu sredinu postavljaju kao trajnu vrednost i način življenja, dobijaju povelju o statusu Međunarodne eko-škole i zelenu zastavu sa znakom Eko-škole.
Od prijave za učestvovanje u programu do prijave za status Eko-škole može proći najmanje devet mjeseci, a najviše dve godine.
Nadamo se da ćemo, aktivnostima i stalnom radu na menjanju svesti učenika i nas odraslih o odnosu prema životnoj sredini i održivom razvoju, uspeti da u roku ispunimo uslov za dobijanje statusa Međunarodne eko-škole.
Zorica Ivanović, koordinator Eko-škole